Niedobory witaminy B12 – objawy

Niedobory witaminy B12 – objawy

Wiele osób nie docenia witaminy B12  i nie wie, na co tak właściwie ona wpływa w naszym organizmie. Zainteresowanie nią wzrasta w przypadku znacznych niedoborów, które są głównie przyczyną złej diety, niewzbogacanej o produkty spożywcze, pochodzące od zwierząt, to jest: mięso, mleko, jajka, czy też ryby. Witamina B12 i jej niedobór często uwidacznia się u osób starszych, mających problem z wchłanianiem pewnych substancji, nadużywających alkoholu, czy też wegan oraz wegetarian. Nieraz tylko sprawdzona suplementacja, mogąca obejmować dodatkowo witaminę D2, K2 MK7, B3, czy też C, jest w stanie uporać się z dużymi niedoborami. Jakie są ich objawy? Dowiesz się z niniejszej treści.

Zwróć uwagę na te dolegliwości

Trudno jest od razu zauważyć w swoim ciele zbyt niski poziom stężenia substancji, jaką jest witamina B12, z bardzo prostego powodu. Jej nadmiar zwyczajnie odkłada się w naszej wątrobie oraz mięśniach. Nieraz musi minąć sporo czasu, nim pierwsze objawy awitaminozy zaczną nas niepokoić. W pierwszym, najbardziej wczesnym stadium, będą one obejmować między innymi:

  • ogólne osłabienie całego organizmu, połączone ze zmęczeniem,
  • problemy trawienne, czy też brak apetytu,
  • podatność na różnego rodzaju infekcje, a także problemy związane z zapamiętywaniem, czy też drażliwość.

Często te objawy są bagatelizowane, a w większości przypadków witamina B12 – jej niedobór, wcale nie jest brany pod uwagę. Dopiero w późniejszych stadiach, kiedy to dolegliwości przybierają na sile i powodują kolejne ubytki na naszym zdrowiu, wtedy dopiero zaczyna się szukać przyczyny:

  • związanej z niedokrwistością, czy też zaburzeniami, które pojawiły się w układzie nerwowym. Charakteryzują się one chociażby problemami związanymi z ostrością widzenia oraz drętwieniem kończyn,
  • pogorszenia się stanu psychicznego: objawy depresyjne, zaburzenia związane z szeroko rozumianą świadomością, czy nawet występujące w pewnym stopniu urojenia.

Zmień dietę lub zastosuj suplementację

Aby uporać się z niedoborami witamina B12 powinna być regularnie dostarczana do naszego organizmu wraz ze spożywanym, pełnowartościowym pokarmem, lub dzięki suplementacji, która jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie jedzą mięsa. W przypadku tej drugiej metody trzeba w szczególności zwracać uwagę na odpowiednie dawkowanie, które w jasny i przejrzysty sposób jest zawarte w każdej ulotce, dołączonej do produktu. Suplementacja, jako że pozwala nam się uporać z wieloma niedoborami, może również obejmować takie substancje, jak między innymi kwas alfa liponowy, koenzym Q10, selen, mangan suplement, l karnitynę, chrom w tabletkach, czy też glutation.